توصیه های امام زمانی یک مرجع تقلید
- شناسه خبر: 29250
- تاریخ و زمان ارسال: 3 خرداد 1395 ساعت 23:03
- بازدید : 409 views
- نویسنده: modir

به گزلرش صدای سراب به نقل از قدس انلاین, حضرت آیت الله سبحانی، در جمع زائران و مجاوران مسجد مقدس جمکران اظهارداشت: امروز برای ترویج فرهنگ مهدویت و آشنایی بیشتر با سیره علمی و عملی امام زمان (عج) باید از سنین کودکی و حضور در مسجد مقدس جمکران برنامه ریزی کرد.
معظم له خطاب به اهالی تبلیغ و فرهنگ افزودند: خطبا، نویسندگان، سخنرانان نباید در جامعه نسبت به فلسفه انتظار یأس ایجاد کنند، بلکه باید نسبت به آینده ایجاد امید کنند، این همان انتظار فرج است.
حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: بهترین انتظار، آماده سازی خود برای فرج و ظهور آخرین فرستاده خداوند است.
ایشان بیان داشتند: والدین می توانند با معرفی زندگی حضرت برای کودکان و تببین مساله غیبت امام زمان (عج) به عنوان آخرین فرستاده خداوند به منظور رهبری و هدایت امت اسلامی همچنین مساله ظهور و از بین رفتن بدی ها و پلیدی ها نقش پررنگی را در تربیت فرزندان مهدی یاور ایفا کنند.
معظم له در بخش دیگری از سخناش با اشاره به کتاب شریف « کمال الدین و تمام النعمه » خاطرنشان کردند: در بین کتاب های حدیث ، که از پیشینیان به دست ما رسیده کمتر کتابی است که از شهرتی همانند «کمال الدین و تمام النعمه» برخوردار باشد، این کتاب در موضوع غیبت و طول عمر امام مهدی علیه السلام نوشته شده و بسیاری از نصوص و احادیث مربوط به این مبحث با ترتیبی خاصّ آورده شده است.
ایشان افزودند: در طول تاریخ تشیع چند فقیه و عالم خدمات ارزشمندی را به شیعیان انجام داده اند که شیخ صدوق (ره) متولد سال ۳۰۵ و متوفای سال ۳۸۱ هجری قمری یکی از برجسته ترین این فقها بودند.
حضرت آیت الله سبحانی بیان داشتند: مرحوم صدوق(ره) شبی در عالم رؤیا خود را در مسجد الحرام دیدند نزدیک سنگ حجرالاسود و امام مهدی علیه السلام را می بیند که در طواف خانه خدا به وی خطاب می فرماید: «چرا در باب غیبت کتابی نمی نویسی و غیبت های انبیا را در آن ذکر نمی کنی؟» و او گریان از خواب بیدار می شود و در بامداد همان روز، به تألیف کتاب «کمال الدین» اقدام می کند.
معظم له ادامه دادند: بنا بر سفارش حضرت، شیخ صدوق(ره) کتاب کمال الدین را با عنوان غیبت ادریس پیامبرعلیه السلام آغاز می کند و بعد از آن غیبت حضرت نوح علیه السلام، صالح، ابراهیم، یوسف و موسی علیهم السلام ذکر می گردد، بعد از آن غیبت حجج الهی – که ما بین موسی کلیم الله و عیسی مسیح، بوده اند – سخن به میان آمده است. آن گاه بشارت عیسی مسیح به پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله بیان شده است.
حضرت آیت الله سبحانی اظهارداشتند: یکی از ابواب طولانی کتاب با عنوان «اتصال وصیت از زمان حضرت آدم علیه السلام تا روز قیامت» حاوی ۶۵ حدیث است که در پایان آن بحثی در معنای عترت، آل و اهل آمده است، نصوصی که بر اثبات دوازدهمین امام شیعه ، ثواب منتظران و فلسفه ظهور رسیده از ابواب این کتاب شریف می باشد.
معظم له با بیان اینکه نام کتاب کمال الدین و تمام النعمه از آیه شریفه «اَلیَوْمَ اَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَاَتمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَرَضِیتُ لَکُمُ الاِسْلامَ دِیناً، امروز دین را برایتان کامل ساختم و نعمتم را بر شما تمام کردم و از اسلام به عنوان دین بر شما خشنودم»، گرفته شده ، افزودند: چون کمال دین در ولایت و امامت علی علیه السلام است و کمال امامت نیز در وجود دوازدهمین وصی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله تحقق می یابد، از این رو شیخ صدوق رحمه الله نام کتاب گران قدر خود را کمال الدین و تمام النعمه، گذاشت و اینکه برخی از محدثان نام کتاب را «اکمال الدین و اتمام النعمه» گزارش کرده اند، از آن رو است که ارتباط نام کتاب و آیه شریفه کاملاً نمایان باشد.
این مرجع تقلید ادامه دادند: در این کتاب شریف به صراحت بیان شده است که بر اساس شرایط موجود گاهی حضور انبیاء و حجت های خداوند بر روی زمین آشکار و گاهی به غیبی بوده است.
معظم له با اشاره به خطبه ۱۴۷ نهج البلاغه بیان داشتند: در بیانات مهمی امام علی (ع) فرمودند؛« اَللّهُمَ بَلی لاتَخْلُو الاَرْضُ مِنْ قائِمٍ لِلّه بِحُجَهٍ ، اِمّا ظاهِراً مَشْهوراً وَ اِمّا خائِفاً مَغْمُوراً ، لِئَلاً تَبْطُلَ حُجَجُ اللّهِ وَ بَیِناتُهُ ، آری هرگز روی زمین خالی نمی شود از کسی که با حجت الهی قیام کند، خواه ظاهر باشد و آشکار و یا ترسان و پنهان ، تا دلائل خداوند و نشانه های روشن او از میان نرود]. به این ترتیب مسأله وجود یک حجت الهی در هر عصر و زمانی در روی زمین یکی از مسائل مسلم در مکتب اهل بیت(ع) است».
حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: حجت، گاهی علی وار، حسن وار، حسین وار(ع) آشکار است و گاهی بر حسب ضرورت غایب می باشد و این بدین معنا نیست که بیکار باشد، چرا که از همان پشت پرده غیبت علی وار، حسن وار و حسین وار فعالیت می کنند.
ایشان به سوره کهف اشاره کرده و افزودند: در سوره کهف خداوند حجتی را پنهان کرده است بطوریکه نبی زمان هم نمی شناسد و در همان پرده غیبت مشکلات مردم را حل می کند بدون اینکه پیامبر زمان وی را بشناسد.
معظم له گفتند: تفسیر من این است اگر آدم باشم حضرت می آیند و اگر شرایط آماده نباشد همانند ۱۱ حجت نورانی دیگر ترور به شهادت خواهند رسید.
این مرجع تقلید بیان داشتند: من با این سخن نمی خواهم با جامعه امروز تطبیق کنم ولی اگر شرایط فرهنگی و عقل ها کامل شود بدون تردید جامعه اسلامی آماده استقبال از حضرت خواهند بود به طوریکه زمانی که اگر امام(عج) در شرق عالم باشند، انسانهای مومن در غرب عالم حضرت را ببینند و اگر در غرب بودند، مومنان در شرق عالم از فیض وجود ایشان بهره ببرند.
ایشان با اشاره به حدیثی از نبی مکرم اسلام(ص) افزودند: « أفضَلُ أعمالِ اُمَّتی إنتظارُ الفَرَجِ » برترین اعمال امّت من انتظار فرج است، انتظاری که توام با عمل باشد، یعنی کاری کنیم که رضایت حضرت را در بر داشته باشد.
حضرت آیت الله سبحانی خطاب به منتظران واقعی حضرت گفتند: همه وظیفه داریم برای سلامتی و ظهور حضرت علاوه بر صدقه، قرائت قرآن و دعا و اهدای آن به امام زمان(عج)، در همه حال برای فرج آقا و مولای غایبمان دست به دعا برداریم.
این تقلید با قرائت آیه شریفه « وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ » برای ظهور و سلامتی امام زمان (عج) دعا کردند.
حوزه
انتهای خبر/