یکشنبه, ۷ خرداد , ۱۳۹۶
17:37:06 - چهارشنبه 20 خرد 1394
Print This Post داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مراقب اوضاع یمن باشید
وبلاگ مهدویت نوشت: در بررسی وقایع منطقه  “یمن” از دیدگاه روایات ائمه معصومین (ع) چندین حدیث مستند وجود دارد که نشان دهنده اهمیت نقش تحولات این کشور در عصر منتهی به ظهور حضرت حجت(عجل الله) است . امام صادق علیه السلام در این مورد فرمود: خـمـس قـبل قیام القائم علیه السلام : الیمانی و السفیانی […]

وبلاگ مهدویت نوشت: در بررسی وقایع منطقه  “یمن” از دیدگاه روایات ائمه معصومین (ع) چندین حدیث مستند وجود دارد که نشان دهنده اهمیت نقش تحولات این کشور در عصر منتهی به ظهور حضرت حجت(عجل الله) است .

امام صادق علیه السلام در این مورد فرمود: خـمـس قـبل قیام القائم علیه السلام : الیمانی و السفیانی و المنادی ینادی من السماء و خسف بالبیداء و قتل النفس ‍ الزکیه . پیش از قیام مهدی علیه السلام پنج رخداد بزرگ در پیش خواهد بود: بقیه در ادامه مطلب . . .

http://www.sweetmarias.com/yemen.gif

۱ ـ جنبش ترقی خواهانه مرد یمنی،۲ ـ جنبش ارتجاعی سفیانی، ۳ ـ ندای روح بخش آسمانی، ۴ ـ فرو رفتن زمین، ۵ ـ قتل نفس زکیه امام در ادامه فرمود: قـبـل قـیـام القـائم خـمـس عـلامـات مـحـتـومـات : الیـمـانـی و السـفـیـانـی و الصـیـحـه و قتل النفس الزکیه و الخسف بالبیداء.(١) پیش از قیام قائم ، پنج علامت و نشانه مهم در پیش خواهد بود: جـنـبـش مـردم تـرقـی خـواه یـمـنـی، جـنـبـش ارتـجـاعـی سـفـیـانـی، نـدای آسـمـانـی، قتل نفس زکیه و فرو رفتن زمین.

و نیز فرمود: النداء المحتوم و السفیانی من المحتوم و خسف البیداء من المحتوم و الیمانی من المحتوم و قتل الفنس الزکیه من المحتوم (٢) نـدای آسـمـانـی بـه هـنگامه قیام قائم ، جنبش ارتجاعی سفیانی ، جنبش مترقی مرد یمنی ، فرو رفتن زمین و دیگر، کشته شدن نفس زکیه ، این پنج نشانه ، از علایم قطعی ظهورند.

با عنایت به این مطلب که روایات ، قیام یمانی را از امور حتمی رخدادهای پیش از ظهور می دانند و او را نقطه مقابل سفیانی مرتجع معرفی می نمایند ؛ این موضوع به ذهن می رسد که در صورتیکه زمان حاضر را عصر ظهور بدانیم می بایست منتظر پیشامدهای مرتبط با ظهور از کشور یمن باشیم. چرا که اگر قرار بر نزدیکی ظهور باشد و فردی با نام یمانی در آستانه قیام باشد می بایست شرایط به نحوی رقم بخورد که ؛

اولا قیامی که صورت می گیرد توسط فردی باشد که خود دوستدار اهل بیت است .

ثانیا این فرد باید بتواند نیروهای یمنی را به حمایت و یاری حضرت صاحب(عجل الله) فرا بخواند و این قدرت را در بسیج نیروهای یمنی به کار گیرد . لذا اگر نگاهی به شرح حال حاکمین فعلی یمن بیاندازم متوجه می شویم که در حال حاضر سرکردگان حکومت مرکزی یمن دارای چنین شرایطی نیستند و بلکه بالعکس به هیچ وجه اعتقادی به ظهور حضرت مهدی (عجل الله) ندارند و در سرکوب شیعیان می کوشند.

گرایشهای سیاسی و فکری سران یمن خصوصا علی عبدالله صالح (رئیس جمهوری فعلی یمن که از سال ۱۹۹۰ حدود بیست سال است که با دیکتاتوری کامل بر مردم حکومت می کند) به سران وهابی عربستان و تفکرات ضد شیعی این دیکتاتور ؛ وضعیتی را در شمال و جنوب این کشور حاکم کرده است که روز به روز عرصه را بر شیعیان الحوثی تنگ تر می کند.(۳)

به نظر می رسد خفقان سیاسی و اجتماعی وسیعی که توسط دولت یمن برای شیعیان الحوثی ایجاد شده زمینه را برای قیام شیعیان این کشور آماده می سازد.

مثل مشهوری است که می گوید : هیزم از پای بوته سبز نمی شود !

شکل گیری یک قیام بدون شک مستلزم فراهم آمدن شرایطی است و فردی با مشخصات یمانیِِ روایات که بتواند یار و مددکار امام مهدی (عجل الله) باشد و فرمانده یکی از دو لشکر اصلی امام (عجل الله) باشد قطعا نمی تواند یک شبه و ناشناس مطرح شود و به جمع آوری یاران و هم فکران خود بپردازد .

ابعاد ظلم و جنایاتی که در یمن در حال وقوع است بسیار گسترده به نظر می رسد ؛ در این میان اخبار این سرزمین که با وجود سانسور شدید خبری (رسانه های آمریکا ، اسرائیل ، اردن و یمن) به گوش می رسد حاکی از بروز آشوبهای گسترده در شمال و جنوب یمن است . این آشوبها در سال ۲۰۰۹ در منطقه شمالی یمن به جنگ مسلحانه شیعیان الحوثی منجر شد که متعاقب آن کشورهای عربستان و اردن هم برای حمایت از ارتش یمن وارد کارزار شدند تا علاوه بر یاری رسانی به ارتش این کشور باز هم بر نظریه شیعه ستیزی خود صحه بگذارند (تنفر سران کشورهای تحت تاثیر وهابیت از شیعیان به حدی است که هر جا امکان کشتار شیعیان فراهم شود این کشورها داوطلب اعزام نیرو هستند). ن

یروی هوائی عربستان سعودی با حملات متعدد و بمبارانهای زیاد مناطق شیعه نشین باعث کشتار بسیاری از معترضین شیعه شده است و پادشاه اردن هم که در نفرت از شیعیان سرآمد سران کشورهای عربی است با گسیل ۲۰۰۰ کماندوی آموزش دیده اردنی باعث تقویت نیروهای سرکوبگر دولت یمن شده است. (۴)

اگر مجموعه حوادث اخیر یمن را از دید روایتی دیگر از امام رضا (ع) که می فرمایند :(حرکت یمانی همزمان با شورش سفیانی و خروج خراسانی در یک سال، یک ماه و یک روز است و می‌فرمایند: «خروج سفیانی، یمانی و خراسانی در یک سال، یک ماه و یک روز و ترتیب آنها همچون رشته مهره‌ها پشت سر هم خواهد بود. سختی از هر سو پدید آید، وای بر کسی که با آنها مخالفت و دشمنی کند»)(۵). بررسی کنیم از دیدگاه بنده به این نتیجه می رسیم که قیام یمانی باید به عنوان قیام عمومی کشور یمن به سرکردگی شخص یمانی صورت پذیرد و این خود مستلزم قرار گرفتن قدرت و حکومت کل کشور یمن در دستان شخص یمانی است.

 چرا که یمانی نمی تواند فقط به نمایندگی یک طیف خاص از کشور یمن قیام کند و برای مقتدر بودن در راه یاری حضرت (عجل الله) می بایست از مقبولیت و پشتوانه مردمی یک کشور برخوردار باشد. همانطور که حدیث دیگری هم موءید این نظریه است که از امام صادق (ع) نقل شده است و در آن ضمن اشاره به جایگاه قیام یمانی ، از او به عنوان شکننده چشم سفیانی (دشمن اصلی امام مهدی(عجل الله) یاد می‌کنند: «سفیانی کجا خواهد بود؟ و حال آنکه هنوز شکننده چشم او از صنعای یمن خروج نکرده است».(۶)

مضمون روایت فوق نشان دهنده خروج و قیام یمانی (شکننده چشم سفیانی) از صنعای یمن است و از آنجا که صنعا پایتخت یمن می باشد ؛ یقینا اگر کسی بخواهد از آن خروج کند و قیامی را بر ضد دشمن حضرت قائم (عجل الله) پایه ریزی کند می بایست قدرت و حکومت مرکزی کل کشور یمن را در اختیار داشته باشد.

 امام صادق(ع) همچنین در روایتی درباره مقبولیت یمانی می‌فرمایند: «در میان درفش‌ها (پرچم‌ها)، هدایت‌گرتر از درفش یمانی وجود ندارد، چون درفش حق است و شما را به سوی صاحبتان دعوت می‌کند» ،در روایتی که ذکر شد، امام صادق(ع) در ادامه سخن بیان می‌فرمایند که ؛ «وقتی یمانی قیام می‌کند، فروش اسلحه به مردم حرام است. پس به سوی او بشتابید که درفش او درفش هدایت است. بر هیچ مسلمانی سرپیچی از او جایز نیست و اگر کسی چنین کند، اهل آتش است، زیرا او مردم را به حق دعوت می‌کند».(٧)

از هشام بن حکم (از شاگردان مطرح و صدیق و راویان حدیث مورد توجه امام صادق (ع) ) نیز نقل شده است که چون «طالب حق» خروج کرد، به امام صادق(ع) گفته شد: آیا امیدوارید این شخص یمانی باشد؟ حضرت فرمودند: «خیر، یمانی پیرو علی(ع) است، در حالی که این شخص از آن حضرت بیزاری می‌جوید». نویسنده کتاب «الفجر المقدس و ارهاصات الیوم الموعود» یمانی را از فرزندان زیدبن علی الحسین(ع) دانسته است.(٨)

این روایت هم می تواند تصدیق کننده این نظریه باشد که یمانی از پیروان حضرت علی (ع) است و حال آنکه الحوثی ها قائل به مذهب زیدیه و معتقد به امامت جناب زید بن علی بن الحسین (ع) هستند .

بشارتی از حضرت آیت الله العظمی بهجت (رحمت الله علیه) در مورد نزدیکی ظهور که از آقای صدیقی در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف (در تاریخ ۲۵/۸/۸۸) نقل شده است نیز می تواند مبین این مسئله باشد که کشور یمن آبستن حوادث مبارکی است که انشاءالله به زودی به وقوع می پیوندد :

 شخصی چند ماه قبل از رحلت ایشان در ایوان حرم امام رضا به محضر آیت الله العظمی بهجت (ره) رسید و پرسید: از ظهور چه خبر؟ ایشان جواب دادند:

مراقـب اوضاع یـــــمن باشـید.

——————————————————————————–

منابع و مآخذ:

۱ – کمال الدین ج۲ ص۶۵۰ باب ۵۷ ح۷ (سند این حدیث به این صورت است ): محمدبن الحسن ، عن الحسین بن الحسن بن ابان ، عن الحسین بن سعید ، عن محمد ابی عمیر ، عن عمر بن حنظله درباره وثاقت محمد بن حسن نک : رجال نجاشی ص ۳۸۳:درباره وثاقت حسین بن حسن نک : ابن داود حلی ، رجال ص ۲۷۰ درباره وثاقت حسین بن سعید نک : مستدرکات علم رجال الحدیث ج۳ ص ۱۳۳ ، درباره وثاقت محمدابن ابی عمیر نک : شیخ طوسی ، الفهرست ، ص۴۰۴ ؛ درباره وثاقت عمر بن حنظله نک : شهید ثانی ، مسالک الافهام ، ج۷ ص۴۲۲ امام خمینی ، کتاب البیع ج۲ ص ۴۷۶

۲ – غیبت نعمانی ، ص ۲۵۲ و ۲۵۷، و

   – بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۲۳۳٫

۳ – http://www.alyamani.blogfa.com/post-96.aspx

۴ – http://www2.irna.ir/fa/news/view/line-15/8901164214195943.htm

http://almenpar.net/news.php?action=view&id=2097

http://www.inn.ir/NewsDetail.aspx?id=38941

۵ – کتاب الغیبـه، نعمانی، ص۱۷۱؛

  – بحارالانوار، ج۵۲، ص۲۳۲؛

  – إعلام الوری، ص۴۲۹٫

۶ – معجم احادیث الامام المهدی(ع)، ج۳، ص۴۷۸، به نقل از: شیخ محمّد جواد خراسانی، مهدی منتظر، ص۲۵۷٫ ٧ – بشاره الاسلام، ص ۹۳ به نقل از: کتاب الغیبـه نعمانی.

٨ –  این کتاب با عنوان «شش ماه پایانی» توسّط انتشارات موعود عصر(عج) به فارسی برگردانده شده است.

پسندیدن(0)نپسندیدن(0)

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

ويژه نامه
تعداد شماره ها: 62
  • دريافت
  • آرشيو