کدخبر : 49301
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۸
بدون بازدید
یک دیدگاه

بررسی علل آبگرفتگی معابر شهری پس از بارندگی

امروزه با گسترش شهرها و رشد آهنگ شهرنشینی ، همچنین افزایش مشکلات و معضلات ناشی از این فرایند و اهمیت یافتن مدیریت یکپارچه و توسعه متوازن، همه جانبه و پایدار شهر، بحث بهسازی زیر ساخت های موجود شهری بیش از پیش قوت یافته است.

در این راستا بهسازی شبکه معابر شهری و همچنین شبکه فاضلاب شهری به عنوان شریانی مهم و حیاتی دارای اهمیت ویژه ای می باشد.

معابر شهری و همچنین کانالهای هدایت آب و فاضلاب شهری بر اثر گذر زمان و عدم توجه به بازسازی و لایروبی آنها دچار تخریب فیزیکی و همچنین کاهش عملکرد می شوند. با توجه به تخریب های فیزیکی و اکولوژیکی صورت گرفته در آن ها بحث بهسازی معابر و فاضلاب شهری از اهمیت دوچندان برخوردار شده است.

 

تردیدی نیست که شهر مشکلات زیرساختی بسیاری دارد که از گذشته‌ها به‌جا مانده است؛ مشکلاتی که این روزها در گیرو‌دار هزینه‌های سرسام‌آور نگهداشت شهر، امکان صرف آن برای رفع مشکلات به‌جا مانده نیست اما هر سال هنگامی که باران مهمان شهر می‌شود، آبگرفتگی معابر شهر نیز بروز می‌کند.

در این هنگام بسیاری انگشت اتهام را فقط به سمت شهرداری می‌چرخانند و مقصر اصلی آبگرفتگی را به‌سادگی معرفی می‌کنند.

امروز شاهد ریزش نزولات جوی بودیم اما با توجه به اینکه گفته می شود که میزان آبگرفتگی معابر به نسبت سال‌های گذشته به حداقل رسیده است باز هم سطح خیابان ها در هنگام بارندگی شدید شبیه به دریاچه شد به طوری که نظم شهر بهم ریخت و عبور و مرور برای شهروندان بسیار مشکل شد.

در برخی نقاط شهر شاهد آبگرفتگی بودیم و در بخشهایی از شهر آب وارد خانه مردم شد.

مقصر واقعی در زمان وقوع این حوادث چه کسانی می توانند باشند؟ آیا فقط ارگانهایی همچون شهرداری و سازمان آب و فاضلاب مقصر هستند و عدم مدیریت شهری باعث بوجود آمدن سیل در شبکه معابر می شود.

آیا مردم ساکن در شهر بی تقصیرند؟

 

نبود مدیریت یکپارچه شهری و عدم وجود زیرساخت‌های شهری صحیح از مهمترین عوامل بروز مشکلات فصلی و آبگرفتگی در معابر هستند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که مردم نیز در آبگرفتگی‌های شهر نقش دارند.

زباله عاملی است که توسط مردم آبگرفتگی معابر را تشدید می کند. با وجود رسوبگیری‌هایی که در طول سال انجام می‌شود باز هم درصد بالایی از آبگرفتگی‌ها در شهرها بر اثر ریختن زباله در جوی ها و کانال ها ایجاد می‌شود.

در تمامی معابری که احتمال آبگرفتگی در آن وجود دارد، ریختن زباله به داخل نهرها مهم‌ترین عامل در پس زدن آب‌های سطحی به داخل معابر بوده است.

ریختن زباله‌ها به داخل نهرها توسط شهروندان باعث شده در مناطق مرکزی شهر و بازار بیشترین آبگرفتگی‌ها به وجود آید.

این در حالی است که پاکسازی نهرها و مسیل‌ها از ماه‌ها قبل از شروع فصل بارندگی توسط مدیریت شهری انجام می‌شود اما به دلیل اینکه برخی از مردم فرهنگ صحیح شهرنشینی را که به نوعی احترام گذاشتن به حقوق شهروندی است رعایت نمی‌کنند، باعث ایجاد‌ آبگرفتگی در برخی از معابر می‌شود.

 

یکی دیگر از دلایل آبگرفتگی معابر، به دلیل مشکلی است که در لایه‌های انهار اصلی، فرعی و کانال‌های رو باز و زیر زمینی و دریچه های موجود در سطح معابر وجود دارد.

به طور مثال می توان هنگام بارندگی در سطح شهر مشاهده کرد که آب جاری شده در سطح معابر به دلیل واقع نشدن دریچه های فاضلاب در شیب مناسب به اطراف هدایت می شوند و صرفا مقداری از آن وارد کانالهای فاضلاب می شود و این در صورتی است که سطح دریچه های موجود در معابر با زباله بسته نشده باشد.

البته هدایت نادرست اب در برخی مناطق نیز عاملی دیگر است به عنوان مثال امروز در کنار رودخانه تاجیار نیز شاهد آب گرفتگی بودیم در حالی که  این آب ها با شیب مناسب به راحتی قابل کنترل و انتقال به رودخانه بودو

 

نکته مهم دیگری که در خصوص آب گرفتگی می توان گفت این است که متاسفانه حدود ۱۴ – ۱۵ سال پیش از طرف شهردار وقت بسیاری از جوی های آب باریک شد که امروز آثار آن هویدا می شود.

با ارائه راهکارهای مناسب می توان تا حدودی از مشکل آب گرفتگی شبکه معابر جلوگیری کرد.

ابتدا اینکه قبل از احداث کانال یا شبکه دفع آبهای سطحی مطالعات دقیقی صورت گیرد این مطالعات شامل بررسی عوارض موجود در منطقه ، توپوگرافی ، زمین شناسی ، خاک ، میزان فرسایش و نفوذپذیری ، شیب موجود ، جهت شیب منطقه مورد نظر می باشد.

در مرحله بعدی با بازدید و برداشتهای میدانی در منطقه کلیه اطلاعات بررسی گردد. با استفاده از نرم افزارهای سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) می توان بهترین مسیر را برای هدایت آبهای ناشی از بارندگی به سوی کانالهای موجود طراحی نمود.

بدین ترتیب که می توان به کمک مدل رقومی ارتفاعات (DEM) شیب مناطق مورد نظر را محاسبه کرد. همچنین جهت شیب و جهت جریان آبهای ناشی از بارندگی را بررسی نمود و مسیری را طراحی کرد که از لحاظ شیب و مصالح به کار رفته استاندارد باشد.

همچنین می توان مناسب ترین محله برای احداث دریچه های فاضلاب را تعیین کرد تا آب ناشی از بارندگی کاملاً به داخل آنها هدایت شود.

همچنین می توان با آموزش شهروندان و آشنایی آنها با فرهنگ شهرنشینی نه صرفاً شهرگرایی تا حدودی از افزایش زباله در مسیرهای جریان آب جلوگیری کرد .

و در نهایت جوی های کنار خیابان و کانالها را لایروبی نمود تا هنگام بارندگی مانع سرازیر شدن آب به داخل خیابانها گردد.

امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
نظرات بازدید کنندگان
  1. ضمن تشکر از مدیر مسول امیدوارم کلیه مسولین این خطر جرئی رامشاهده وفراموش نکنند وفوراًاقدامات پیشگیرانه راشروع نمایند چون حادثه خبر نمی کند این کار از احداث پارک هم مهمتر می باشد

دیدگاه شما