به گزارش گروه حقوقی خبرگزاری برنا، تا همین چند‌سال پیش و با برخوردهای مختلفی که با مجرمان سنگین مواد مخدر می‌شد، کمتر کسی بود درباره مجازات اعدام اظهارنظر کند. حالا اما داستان کمی عوض شده است؛ امروز تعدادی از مسئولان کشور کم‌کم وارد بازنگری نوع مجازات جرایم مواد مخدر شدند؛ در نهایت کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس لایحه حذف اعدام از جرایم مواد مخدر را وارد میدان قانون مجازات اسلامی کرد.

شاید جریان نگاه جدی به بازنگری مجازات اعدام در جرایم موادمخدر از جایی جدی‌تر شد که آمارها نشان دهنده بازدارنده نبودن این مجازات‌ها داشت. حسین میرمحمد صادقی، معاون حقوقی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام چندی پیش گفته بود  “اعدام برای موادمخدر بازدارنده نبوده است و گاه افراد بسیار زیادی یا اعدام شدند یا در لیست اعدامی‌ها بوده‌اند اما عملا از تعداد مواد مخدر، قاچاق و مصرف مواد مخدر کم نشده است.”

محمدعلی پورمختار نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا، پیرامون جزییات طرح حذف مجازات اعدام از جرایم مواد مخدر گفت: طبق مصوبه  کمیسیون قضایی مجلس یک ماده به عنوان ماده ۴۶ قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر الحاق می‌شود که بر اساس آن مرتکبین جرایم موضوع این قانون که برای آنان مجازات اعدام یا حبس ابد تعیین شده در صورت احراز یکی از شرایط مفسد فی الارض  به مجازات اعدام و مصادره اموال ناشی از قاچاق مواد مخدر محکوم می‌شوند و در سایر مواردی که در قانون مذکور آمده مرتکبین حسب مورد به ۲۵ تا ۳۰ سال حبس و جزای نقدی درجه یک از یک میلیارد ریال تا دو برابر آن محکوم می‌شوند و مشمولان حبس درجه دو به جزای نقدی درجه دو محکوم می‌شوند.

شاید حذف اعدام از بدنه جرایم مواد مخدر بتواند با کاهش چشم‌گیر این مجازات همراه باشد و انگشت اتهام را از روی ایران که جزو ۱۰کشور اول جهان با بیشترین آمار اعدام را دارد بردارد، اما در کنار این امر باید توجه کرد که چه اقدامات تامینی و تربیتی و مجازات های حبس جایگزین قرار است در انتظار قاچاقچیان باشد که بازدارندگی مورد نظر را اعمال کرده و در مقابل شاهد عینی افزایش حمل، توزیع  و فروش مواد مخدر در کشور نباشیم.

جلیل رحیمی نماینده مردم تربیت جام و نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز در گفت و گو با برنا درباره مجازات های جایگزین این جرم گفت: در مورد حاملین مواد مخدر مجازات اعدام حذف شده اما مجازات زندان جایگزین شده و امکان عفو، مرخصی و فرار از مجازات نیز به راحتی وجود ندارد. اما در ادامه این طرح باید جزئیات دقیق‌تری را در مورد مجرمین مواد مخدر مشخص کنیم که در جلسات بعدی کمیسیون مورد بررسی قرار خواهد گرفت.